Tuesday, January 4, 2011

APA KATA PENDITA ZAABA MENGENAI MELAYU

PENDITA Zaaba atau nama sebenarnya Zainal Abidin Ahmad tidak pernah mengenal erti berputus asa dan pernah berjuang untuk meninggikan martabat Bahasa Melayu suatu masa dahulu.

Orang yang membiasakan dirinya meminta tolong dengan tiada berusaha sendirinya itu ialah melatih dirinya menjadi peminta sedekah. Maka, tidak ia akan sampai ke mana dalam pekerjaan mencapai kejayaan. Jika dapat pun olehnya ketinggian dan kejayaan itu dengan jalan demikian, tidaklah ada apa - apa yang ia boleh berbesar hati kerananya, kerana ia bukan dengan kudrat kebolehannya sendiri, hanya dapat dengan pertolongan orang.

"Perangai suka meminta tolong saja itu walaupun meminta tolong kepada Allah swt, kita sendiri tidak menjalankan usaha ikhtiardengan secukupnya, sangat tidak betul kepada Islam". Kiasan yang di lemparkan oleh Pendita Zaaba terhadap orang Melayu di majalah Qalam (Bil. 19:1952) adalah amat wajar di renung.

Sikap bergantung kepada pertolongan orang atau pihak Kerajaan semata - mata harus di kaji dengan serius. Jiwa kebergantungan dalam banyak hal menyebabkan daya saing dan jiwa mandiri semakin tiris. Dalam dunia hari ini, di mana persaingan terbuka menentukan faktor kejayaan sama ada dalam bidang penguasaan ilmu pengetahuan, penyertaan dalam kegiatan ekonomi dan perniagaan, penerokaan bidang sains dan teknologi, keteguhan dalam sistem keluarga dan masyarakat banyak bergantung kepada kesungguhan serta kekuatan peribadi yang terbabit dengannya.


Kecenderungan menyalahkan orang lain dan bergantung kepada penyelesaian orang lain terhadap masalah yang berbangkit adalah jalan mudah mencari kambing hitam dalam jalan keluar daripada masalah. Malah terdapat kecenderungan yang amat aktif di kalangan orang Melayu yang menaja aktiviti budaya popular baik dalam media cetak dan eletronik mahupun dalam bentuk pesta dan festival yang tambah melalaikan serta merosakkan kualiti jiwa dan emosi generasi muda Melayu sehingga akhirnya berbangkit pelbagai masalah serius dan menyentuh mengenai jati diri serta kekuatan bangsa Melayu itu sendiri.
Pendita Zaaba berkot hitam pada Ogos 1929 - Foto Star

Pendita Zaaba atau nama sebenarnya Zainal Abidin Ahmad adalah seorang cendekiawan Melayu yang disegani dan turut melakukan kritikan terhadap bangsanya. Pandangan dan kritikan beliau boleh di dapati dalam bukunya yang berjudul "Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri" terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP/1982). Beliau mengkritik sikap orang Melayu yang tidak percaya kepada kebolehan diri, lemah cita-cita dan terlalu bergantung kepada orang lain serta berkiblatkan taklid buta tanpa memahami tuntutan Islam yang sebenarnya.

Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras, merasakan apa yang di utarakan oleh Pendita Zaaba ada kebenarannya. Meminjam kata pepatah Inggeris "Say the truth even it's bitter" atau dalam bahasa Ibunda "Bercakap benar walaupun pahit" . Maka itu, jadikan tulisan di atas sebagai renungan dan pedoman kerana bercakap benar bukti kualiti jati diri.

No comments: