Thursday, September 15, 2011

SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN DAN HARI MALAYSIA

Hari Kemerdekaan (31 Ogos 1957) dan Hari Malaysia (16 September 1963) merupakan dua tarikh yang bersejarah dan merupakan detik pembentukan Malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat.

Hari Malaysia telah diiktirafkan sebagai hari cuti umum kebangsaan oleh kerajaan dengan hasrat semua rakyat Malaysiadapat menunujukkan semangat nasionalisme dan sentimen positif pada tarikh 31 Ogos dan 16 September setiap tahun.


Pada tahun ini, sambutan Hari Malaysia akan berlangsung di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur mulai jam 8.00 pagi hari Jumaat dan tema sambutan Hari Malaysia 2011 adalah 1 Malaysia : "Transformasi Berjaya Rakyat Sejahtera".

Sambutan Hari Malaysia sebenarnya secara tidak langsung menyampaikan mesej yang jelas kepada setiap rakyat negara ini yang kedudukan semua negeri di Malaysia adalah sama. Sabah, Sarawak mahupun negeri -negeri di Semenanjung Malaysia sama - sama membentuk Malaysia. Kekuatan dan kelemahan negara Malaysia terletak pada semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama dan di mana sedang bermastautin. Sikap toleransi yang telah lama terjalin haruslah di kekalkan dan kata - kata penghinaan yang boleh menganggu sensitiviti rakyat perlulah di elakkan dan semangat 1 Malaysia sentiasa terpelihara.

Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Menyambut Hari Malaysia dan selamat bercuti. Jangan lupa mengibarkan Jalur Gemilang Malaysia.


No comments: