Wednesday, June 20, 2012

PUTERI UMNO AKAN BANTU SPR JEJAK 3.6 JUTA YANG BELUM DAFTAR SEBAGAI PENGUNDI

Kenyataan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bahawa 3.6 juta rakyat Malaysia yang telah layak mengundi tetapi belum daftar mengundi merupakan situasi yang perlu di pandang serius.

Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Sirlin berkata, Puteri UMNO melihat isu ini perlu diberi perhatian sewajarnya dan diambil tindakan segera.

“Hal ini kerana dari jumlah tersebut menunjukkan masih ramai rakyat Malaysia tidak mengambil berat tentang kepentingan mereka untuk menjadi pengundi serta mengambil mudah urusan mendaftar dan mengundi.

“Mereka merasakan bahawa satu undi mereka itu tidak akan menjejaskan keadaan ataupun mereka berfikir masih ada ramai lagi yang mengundi,” ujarnya mengulas kenyataan SPR bahawa terdapat 3.6 rakyat Malaysia yang masih belum mendaftar sebagai pengundi lagi.

Dalam masa yang sama jelas beliau Pergerakan Puteri UMNO melalui Skuad Daftar Pemilih sentiasa berusaha mendaftarkan seramai mungkin sebagai pengundi.

Justeru katanya Pergerakan Puteri UMNO sama ada di peringkat pusat, negeri atau bahagian membuka kaunter daftar pengundi atau kaunter PR semasa Puteri UMNO melaksanakan program bersama masyarakat.

“Terdapat juga usaha dari Pergerakan ini membuka kaunter SPR di pasar malam dan kedai mamak. Langkah ini dilaksanakan adalah bagi memastikan rakyat Malaysia yang telah layak mengundi mendaftar sebagai pengundi.

“Jika dilihat statistik dari 383,805 orang ahli Puteri UMNO, 306,352 orang daripadanya merupakan golongan pengundi,” ujarnya lagi. 

Sumber Berita - MediaUMNO

No comments: